• historia kitesurfingu


Ojcowie kitesurfingu

Sama wizja latania od zawsze rozbudzała ludzką wyobraźnię, dlatego pierwsze latawce znalazły swoje zastosowanie na długo przed erą kitesurfingu, a nawet przed naszą erą. Już wtedy używano ich na wodzie jako napędu do łodzi.

Pierwszy latawiec dwulinkowy stworzył w 1970r. Peter Powell. Natomiast pierwszym, któremu udało się wykorzystać tą formę napędu na desce był Gijsbertus Adrianus Panhuizen w 1977r. Model ten jednak był dość trudny w użyciu, ale już w 1978r Dave Culp skonstruował pierwszy latawiec z pompowaną tubą główną.

Przełomowe były patenty braci Legaignoux. Zainspirowani konstrukcją latawców tworzonych przez Culpa do napędu łodzi oraz BirdSailem Rolanda LeBaila w 1982r.

Stworzyli latawiec w formie zakrzywionego w całości pompowanego skrzydła, co znacznie ułatwiało jego użytkowanie (1985), Latawiec ten nazwali Wipika i opatentowali.

Pierwszy model składał się z wielu niewielkich, połączonych ze sobą latawców, sterowanych za pomocą drążka baru.


Ostatecznie ocenili, że lepiej wykorzystać jeden większy latawiec od kilku małych.

Dominique i Bruno tworząc kolejne projekty powoli zaczynają rozumieć teorię lotu latawca oraz możliwość poruszania się pod wiatr.

Z czasem przystosowują swój projekt do możliwości użytkowania go w wodzie zamieniając często łamiące się listwy na pompowane tuby.

 

 

Pierwsze próby wykonywali z użyciem deski, następne na nartach wodnych. Widząc możliwości tego sportu chcieli przekonać producentów do swoich nowatorskich projektów, jednak nie mieli szans z będącym na fali windsurfigiem. Po niemal 100 prototypach i licznych testach skonstruowali naprawdę stabilne i znacznie lżejsze skrzydło (1988/89).

Kolejnym istotnym wpływem braci Legaignoux na rozwój kitesurfingu było stworzenie systemu 4 linkowego baru, z którego do tej pory korzystają producenci kiteów.

Jako pierwszy słowa kitesurfer użył Peter Lynn, określając nim katamaran napędzany przez latawiec. Lynn spopularyzował kitey jako napęd na lądzie (power kiting) oraz z użyciem wózków buggy.

Dopiero w roku 1999 sport ten trafia do Polski, ale pierwsze mistrzostwa kraju odbywają się już w dwa lata później. W tym czasie dominują jeszcze deski kierunkowe (directional), rok później rynek zdobywają deski dwukierunkowe (twin-tip).